user_mobilelogo
nivo nivo nivo nivo nivo

     Η Frida Kahlo (1907-1954) δημιουργεί αυτήν την πρώτη αυτοπροσωπογραφία της το 1926 σε ηλικία δεκαεννέα ετών. Ένα χρόνο νωρίτερα ένα τραμ συγκρούστηκε με το λεωφορείο στο οποίο επέβαινε και η ίδια τραυματίστηκε βαριά. Με κατακερματισμένη σπονδυλική στήλη και τραύματα σε όλο της το σώμα, η Kahlo αναγκάστηκε να υποβληθεί σε μεγάλο αριθμό χειρουργικών επεμβάσεων. Έμεινε μήνες ολόκληρους καθηλωμένη στο κρεβάτι και η ζωή της έκτοτε σημαδεύτηκε από τον πόνο και την αδυναμία της να κάνει παιδιά. Δεν είναι τυχαίο που ο φίλος της Andrés Henestrosa είπε πως η Kahlo ‘έζησε πεθαίνοντας’. Κατά την διάρκεια αυτής της μακράς περιόδου ανάρρωσης στο σπίτι, η Frida εγκατέλειψε το όνειρό της να γίνει γιατρός και στράφηκε στην ζωγραφική.

Frida Kahlo, Self-portrait with red velvet dress, 1926    Αρχικά αποφάσισε να ασχοληθεί με την εικονογράφηση βιβλίων ιατρικής, ώστε να συνδυάσει τις δύο τις αγάπες και να διασφαλίσει ένα μικρό εισόδημα. Μάλιστα είχε ένα ειδικά διαμορφωμένο καβαλέτο που της επέτρεπε να ζωγραφίζει στο κρεβάτι και τοποθετούσε έναν καθρέφτη επάνω της, ώστε να μπορεί να βλέπει και να ζωγραφίζει τον εαυτό της.

    Την Αυτοπροσωπογραφία με βελούδινο φόρεμα την έκανε για να τη χαρίσει στον τότε φίλο της, τον Alejandro Gómez Arias, με τον οποίο είχαν προσφάτως χωρίσει. Είχε τον χαρακτήρα τάματος, προκειμένου το ζευγάρι να ξανασμίξει σύντομα, όπως και έγινε όταν το παρέδωσε στον αγαπημένο της. Ο Alex, όπως τον αποκαλούσε, ήταν ο σύντροφος και συμμαθητής της στο προπαρασκευαστικό σχολείο (Escola Preparatoria) και αυτός που την συνόδευε το μοιραίο εκείνο απόγευμα του τραγικού ατυχήματος. Ήταν αχώριστοι για τρία περίπου χρόνια και πιθανότατα η επιμονή του στο νοσοκομείο όπου μεταφέρθηκε ετοιμοθάνατη να ήταν και η σωτηρία της. Στην πίσω πλευρά υπάρχει και αφιέρωση: «Για τον Alex. Frida Kahlo στην ηλικία των 19, Σεπτέμβριος 1926 – Coyoacan – το σήμερα είναι για πάντα».

     Στο έργο συναντάμε αρκετά από τα χαρακτηριστικά για τα οποία θα γίνει γνωστή η τέχνη της Kahlo, όπως η αριστοκρατική και περήφανη στάση του σώματος, η σχηματοποίηση και το καθαρό σχέδιο με τα έντονα περιγράμματα. Η σύνθεση μαρτυρά επίσης την εξοικίωση με την αναγεννησιακή παράδοση στην προσωπογραφία. Άλλωστε σε γράμματα προς τον Alex η ίδια αποκαλούσε το έργο "o Botticelli σου". Αίσθηση προκαλεί η εκλέπτυνση των χαρακτηριστικών του προσώπου, η επιμήκυνση του χεριού και φυσικά το σήμα κατατεθέν της Kahlo, το τονισμένο μονόφρυδο. Παρουσιάζεται θηλυκή και θελκτική, ερωτεύσιμη και πάλι μέσα στο βαθυκόκκινο, βελούδινο φόρεμά της. Ωστόσο, η τεχνοτροπία της δεν φαίνεται να έχει ακόμη αποκτήσει τα ρωμαλέα και αδρά στοιχεία που δανείστηκε από την λαϊκή τέχνη της πατρίδας της, το Μεξικό.

   Όσο φοιτούσε στο προπαρασκευαστικό σχολείο μέχρι το ατύχημα είχε δει τον Diego Rivera να δημιουργεί εκεί κάποιες από τις περίφημες τοιχογραφίες του. Τον θαύμαζε και αποφασισμένη να ασχοληθεί με τη ζωγραφική, επέλεξε κάποια έργα της και πήγε να τον συναντήσει. Μεταξύ αυτών ήταν και η συγκεκριμένη αυτοπροσωπογραφία. O Rivera την ξεχώρισε από τα υπόλοιπα, της είπε πως είναι το 'πιο αυθεντικό απ' όλα' και πως έπρεπε να συνεχίσει την καλή προσπάθεια. 

    Η αυτοπροσωπογραφία θα κυριαρχήσει στο έργο της Kahlo. Θα γίνει το είδος που θα την καθιερώσει και θα κάνει την τέχνη της αναγνωρίσιμη. Με αυτήν κρατά ένα οπτικό ημερολόγιο και με αυτήν δημιουργεί ένα πρωτόγνωρο brand name – τον εαυτό της.  

Info

Frida Kahlo

“Αυτοπροσωπογραφία με βελούδινο φόρεμα” 79 cm x 58 cm, 1926

Ιδιωτική Συλλογή

 

Είστε εδώ

Tamara de Lempicka

Tamara de Lempicka

Η καλλιτέχνης-Persona του 20ου αιώνα

View more
Jan van Eyck

Janvan Eyck

Η Αναγέννηση του Βορρά

View more

Αναζήτηση